کد مطلب:153965 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

ابوثمامه و نماز ظهر عاشورا
اصحاب ابی عبدالله كه همگی عاشقان الله اند و همانطوری كه در راه خدا عشق می ورزند به عبادت پروردگار خود نیز چنین اند روز عاشورا خورشید به نصف النهار رسید، مؤمن مجاهد أبوثمامه صائدی مرتب به آسمان نگاه می كرد گویا دنبال گمشده ای می گردید، همین كه متوجه شد وقت نماز رسیده خدمت امام عرض كرد: جانم فدای شما، می بینم كه دشمن به شما نزدیك شده به خدا قسم شما به شهادت نمی رسید مگر آن كه من قبل از شما كشته شوم، لیكن دوست دارم خدا را ملاقت كنم در حالی كه نماز ظهر را به جا آورده باشم.

امام سر بطرف آسمان بلند كرد و به ابی ثمامه فرمود: ذكرت الصلوة جعلك الله من


المصلین الذاكرین نعم هذا اول وقتها. «یاد نماز كردی خدا ترا از نمازگزارانی قرار دهد كه به یاد خدا هستند آری هم اكنون اول وقت نماز است. آن گاه امام فرمود: از عمرسعد بخواهید به مقدار اداء نماز به ما وقت دهند تا وظیفه الهی خود را انجام دهیم. هنگامی كه اصحاب ابی عبدالله (ع) پیشنهاد كردند حصین بن تمیم گفت: این نماز قبول نیست!!

حبیب بن مظاهر در پاسخش گفت: گمان كردی نماز پسر پیغمبر قبول نیست و نماز تو خمار قبول است؟!

امام علیه السلام زهیر بن قین و سعید بن عبدالله را فرمود در جلو ایشان بایستند تا حسین با بقیه اصحاب نماز خوف بخوانند. زهیر با نیمی از یاران امام حسین جلو ایستادند و امام با نیمه دیگر به نماز ایستاد.

نكته:

1- اگر دل سیاه و تیره شد حقایق در نزد او وارونه جلوه می كند تا آنجا كه حصین بن تمیم به پسر پیامبر می گوید: نمازت مقبول نیست!

2- موضوع مهم این كه حسین كشته می شود تا نماز بر پا شود و لذا در آخرین لحظات زندگی به فكر نماز است و هم چنین اصحاب و یارانش، در اینجا باید به عزاداران حسینی كه در ایام عاشورا برای عزاداری سر از پا نمی شناسند تذكر داد كه اگر می خواهند مورد عنایت و توجه حسین (ع) قرار گیرند باید به نماز اهمیت بدهند كه عزاداری از بی نماز قبول نیست چنانكه در زیارت نامه حسین می خوانیم: اشهد انك قد اقمت الصلوة و اتیت الزكاة. «گواهی می دهم كه با كشته شدنت نماز را بر پا كردی و اداء زكات نمودی» نكند خدای ناكرده عزادار حسین (ع) نمازش قضا شود.